loading...
دانلود گزارشهای کارآموزی و پروژه دانشجویی
مدیر بازدید : 81 دوشنبه 11 مرداد 1395 نظرات (0)

روش تحقیق بررسی کودکان استثنایی

بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)

چکیده

آنچه که ذهن نگارنده را به خود مشغول و موضوع بحث موجود گردیده یک پدیده ی اجتماعی و انسانی است که باید به آن توجه مذبول داشت. موضوعی که باعث شد که برای توجه به انسان و توانایی های او به کنکاش و جستجو بپردازم. این که چه چیزی باعث می شود انسانی دارای توانایی های می باشد و دیگری فاقد آن توانایی ها و این که چگونه بتوانیم با ناتوانایی های آن کنار بیاییم و به آن کمک کنیم تا بتواند با توانایی های اندکی که دارد با محیط اطراف ارتباط برقرار کند و بتواند زندگی روزمره خود را بگذراند و موضوع تحقیق و پژوهش کودکان عقب مانده ذهنی است که افکار مرا بر آن داشت که درجه و توانایی های این کودکان را شناسایی و با دنیای آنها بیشتر آشنا شوم. دیدگاههای متفاوتی مطرح شد که در صفحه های آتی با آن رو به رو خواهیم شد. در ابتدا با تاریخچه ی کودکان استثنایی و دسته بندی آن و سپس در مورد کودکان کم توان ذهنی و گروه بندی های مطرح شده است . در جایی دیگر علل به وجود آمدن کودکان کم توان ذهنی از جمله علل ژنتیکی و پدیده های قبل و بعد از تولد را مطرح کرده ایم. و در پایان نتیجه گیری آن را عنوان خواهیم کرد. امیدواریم که روزی رسد که انسانها دیدی وسیع و درست نسبت به کودکان کم ذهنی داشته باشند و برخوردی صحیح و فاقد ترحم به آنها داشته باشند.

فهرست مطالب

چکیده ۴

مقدمه ۵

اهمیت و ضرورت پژوهش ۷

پیشینه و تاریخچه ی تحقیق در ایران۸

تاریخچه کودکان استثنایی۱۰

تعریف کودکان استثنایی ۱۱

گروه بندی دانش آموزان استثنایی۱۲

جدول براورد شیوع دانش آموزان استثنایی ۱۳

تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی ۱۴

رویدادهای مهم در رابطه با عقب ماندهای ذهنی ۱۵

انجمن حمایت از کودکان عقب مانده (AHRC)16

انجمن کودکان و خانواده (ACF) 17

دیدگاه تردگلد۱۸

دیدگاه کانر ۱۸

تعریف بر اساس نمره ی آزمون ترمن۲۰

تعریف AAMD20

ویژگی های رشد افراد عقب مانده ی ذهنی از نظر AAMD22

دیدگاه ریچارد هانگر فورد۲۲

دیدگاه ادگاردال۲۳

تعریف عقب ماندگان و کم توانان ذهنی در DSM23

ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی۲۶

مقایسه ی کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهنی۲۸

طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی یا عقب مانده ذهنی ۳۲

گروه کودکان دیر آموز ۳۲

گروه کودکان آموزش پذیر ۳۴

گروه کودکان تربیت پذیر ۳۷

گروه کودکان حمایت پذیر (کاملاً متکی) ۳۹

رفتارهای جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی ۴۰

مشکل ها و مسایل جنس افراد عقب مانده ذهنی ۴۱

نقاشی کودکان عقب مانده ذهنی۴۴

سبب شناس۴۶

علل قبل از تولد۴۷

علل مربوط به هنگام تولد۵۶

علل بعد از تولد۵۴

عوامل فرهنگی و تربیتی و عقب ماندگی فرهنگی۵۷

پیشگیری۵۸

راهنمای گسترش برنامه ها و خدمات برای کودکان عقب مانده ذهنی ۶۰

از بین بردن مرز میان آموزش عادی و ویژه۶۱

نتیجه گیری ۶۴

منابع ۶۵

پیوست۶۷

مقدمه

انسان به عنوان اشرف مخلوقات ایزد منان، خلق شده تا از فرصت های به دست آمده کمال استفاده را ببرد و به کمال واقعی که همان قرب خداست، دست یابد. یکی از ویژگی های مهم انسان، قوای ذهنی رشد یافته و عقل و هوشی است که در وجود او به عنوان یک موهبت الهی به ودیعه نهاده شده و همین ویژگی او را از سایر موجودات متمایز ساخته و به دلیل دارا بودن این نعمت ، خداوند او را اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان و خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است. اما به دلایل متعددی، معدودی از افراد انسانی از داشتن چنین توانایی و ظرفیتی یا محروم بوده یا از حد طبیعی متناسب با سن خود پایین تر می باشند، این محرومیت یا کمبود و نقصان آنان را از سایر افراد متمایز ساخته و برای آنان نیازها و محدودیت ها و ناتوانایی ها را تحمیل می نماید که این افراد با توجه به ویژگی ها و خصوصیات خاصی که دارند در گروه افراد استثنایی قرار می گیرند. البته باید توجه نمود که واژه استثنایی به طور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود، چرا که در حقیقت همه افراد از نظر خصوصیات مختلف جسمانی، ذهنی، روانی و عاطفی و اجتماعی و غیره یکسان نبوده و نسبت به همدیگر دارای تفاوت های خاصی می باشند. لذا بدین ترتیب هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی می باشد. آنچه غالباً «کودک استثنایی» می گوئیم بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد که ناگزیر، نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای می باشد. استثنایی بودن مشکلی است که نه فقط برای افراد استثنایی، بلکه مشکلی است که زندگی همه را تحت تأثیر قرار میدهد.

منابع :

دکتر افروز ، غلام علی . (۱۳۷۱) . مقدمه‌ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی . انتشارات دانشگاه تهران .

دکتر افروز ، غلام علی ( ۱۳۷۵) . مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنائی . انتشارات دانشگاه تهران .

بحرینی ، حمید رضا .( ۱۳۷۸). پایان نامه . بررسی علل عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان استثنائی استان یزد .

پوشنه ، کامبیز .( ۱۳۷۳) . پایان نامه .کارایی روش آموزش بالینی ( BEERY) به بهبود بخشی مشکلات ترسیمی کودکان عقب مانده ذهنی .

دکتر سیف نراقی ، مریم و نادری ، عزت ا… .( ۱۳۸۰)‌. روان شناسی کودکان استثنائی . انتشارات ارسباران .

رضائی ، صدیقه و دکتر فرامرزی ، سالار .( بهمن ۱۳۸۶) : نشریه تعلیم و تربیت . رفتارهای جنس در کودکان عقب مانده ذهنی.

رابینسون ، نانسی ام و رابینسون ،‌ هالبرت . بی .( ۱۳۷۴) . کودکان عقب مانده ذهنی . ترجمه فرهاد ماهر . انتشارات آستان قدس رضوی .

فراری ، آنااولیوریو.( ۱۳۷۱). نقاشی کودکان و مفاهیم آن . ترجمه پریرخ دادستان و محمود منصور . انتشارات تهران ژرف .

(( برای دانلود کلیک کنید ))

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6930
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 1231
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 3,583
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 33
  • بازدید هفته : 4,618
  • بازدید ماه : 7,783
  • بازدید سال : 35,386
  • بازدید کلی : 899,476